Naar boven

Windows10 update mei 2020 veroorzaakt printer problemen.

Windows 10-gebruikers melden problemen met printen na veiligheidsupdate

Een nieuwe update voor Windows 10 zorgt ervoor dat meerdere gebruikers niet meer kunnen printen vanaf hun besturingssysteem. Het probleem zit in recente beveiligingsupdates voor versies 1903, 1909 en 2004 van het OS.

Het probleem komt voor bij meerdere gebruikers. In verschillende posts op Reddit beschrijven gebruikers dat ze geen documenten meer kunnen printen. Het probleem zit bij meerdere printers van HP, Brother, Canon en Panasonic en komt voor op verschillende plekken in het besturingssysteem. Gebruikers krijgen een foutmelding te zien, of programma's zoals de browser of pdf-lezer crashen als ze proberen iets te printen.

De problemen lijken te zijn ontstaan na de installatie van twee updates die afgelopen dinsdag tijdens Patch Tuesday werden uitgebracht. Het gaat om KB4560960 voor Windows 10 1903 en 1909, en KB4557957 voor Window 10 2004, de Mei Update.

Microsoft heeft nog niet officieel gereageerd op de problemen. Wel zegt een supportmedewerker op een forum dat het bedrijf op de hoogte is en werkt aan een oplossing. Ondertussen hebben gebruikers ook al enkele omwegen ontdekt. Zo zou het helpen om de printerdriver te vervangen door de PCL6-driver. Ook is het mogelijk de update terug te draaien, al brengt dat uiteraard wel veiligheidsrisico's met zich mee. Als u ervoor kiest om de update terug te draaien, schakel echt professionele hulp in. Wij werken in onze regio graag met deze bedrijven samen. Klik hier op deze link voor de namen en adresgegevens.

Update 16 juni 2020 vanuit Brother Nederland:


Men kan als volgt handelen:
 

Niet meer kunnen afdrukken na de Windows 10 update (KB4560960 of KB4557957) 

Indien u na een update van Windows 10 niet meer kunt afdrukken met uw printer, kunt u onderstaande instructies uitvoeren zodat de printerdriver weer actief wordt. 

Klik op het vergrootglas  links onder in de taakbalk (zoeken) of op de Windows  toets (vlaggetje) en tik in "geschiedenis"

Kies nu “Geschiedenis van updates weergeven” en klik vervolgens op “Installatie van updates ongedaan maken”.

Zoek de update KB4560960 òf KB4557957 en klik erop, kies verwijderen en daarna zal uw computer opnieuw opstarten. 

Indien uw computer niet automatisch opnieuw opstart, doe dit dan handmatig.

Na het herstarten van de computer is uw printerdriver weer actief. 

Bovenstaand is een tijdelijke oplossing vanuit Brother tot Microsoft de aangepaste update uitbrengt.

U kunt de updates ook tijdelijk uitzetten zodat het probleem niet direct weer terugkomt.

Druk op de start toets en tik in "updates" en kies dan "Updates onderbreken".

U kunt dan de keuze "Updates 7 dagen onderbreken" kiezen (dit kunt u ook meerdere keren aanklikken).

Zoals ik kan zien, zal dit voor elk merk printer kunnen gaan werken.

Update 15 juni 2020

We weten inmiddels dat de nieuwste versie van Windows 10 (versie 2004) nog niet bij iedereen automatisch wordt aangeboden omdat nog niet alle hardware compatible is (dus eigenlijk is versie 2004 nog niet echt af). Wanneer klanten dan toch geforceerd versie 2004 gaan installeren lopen ze het risico dat hun printer dan inderdaad nog niet ondersteund wordt en zullen ze op toekomstige updates moeten wachten.

Update 15 juni van 1 van onze collega ondernemers die veel printer installaties voor ons doen bij de klant thuis.
Toevallig hadden wij vanochtend ook een klant met een DCP-195C waarvan de printer het niet meer deed. Hij draaide echter nog op win10 1903 (de creators update van 2019-maart). Daarna is 1909 uitgebracht (2019-sept) en de nieuwste is 2004 (2020-april maar pas in juni uitgerold).

Ik zou klanten beslist niet adviseren om windows 10 terug te draaien want heel veel gebruikers kiezen dan per ongeluk voor het vernieuwen van windows 10. Hierdoor wordt windows vers op hun computer geïnstalleerd maar tegelijkertijd wordt de installatie van overige geïnstalleerde programma’s ongedaan gemaakt: dat levert een hele vervelende eindsituatie op: de bestanden van de “verwijderde programma’s” zijn er wel maar de programma’s zijn volgens Windows niet geïnstalleerd.

Soms doen printers niet wat ze moeten doen. Schroom niet en zoek contact, we zullen altijd proberen u op weg te helpen.


Klik hier op de rode link voor de Inkstation het dichts bij u in de buurt.